Finalització de les activitats programades del Cicle d’Innovació Oberta 2020 de Som-Inn Port

Amb la realització en format online de la 8a sessió de l’Àgora de SOM-INN PORT del passat 16 de desembre, es van finalitzar les activitats previstes pel Cicle d’Innovació Oberta d’aquest any.

La benvinguda a aquesta sessió de l’Àgora la va realitzar Josep Maria Cruset i Domènech, President de la Autoritat Portuària de Tarragona (APT), qui va agrair a les persones participants el treball realitzat indicant la importància que té unir el talent de les persones per poder innovar d’una manera més potent.

President de l’APT donant la benvinguda als participants a la 8a Àgora

Seguidament, Carme Tarragó, Cap del Departament d’Estudis i Innovació de l’APT i Coordinadora de SOM-INN PORT, va explicar els resultats aconseguits amb aquest Cicle d’Innovació Oberta.

La situació conseqüència de la COVID-19 ha fet que s’hagi fet gestió del canvi de forma constant en la organització i en el desenvolupament de les activitats previstes. La majoria de les activitats s’han realitzat en format online, treballant amb remot amb el suport de diverses eines digitals i personalitzant les dinàmiques.

S’han fet enquestes de satisfacció entre els participants cada cop que s’han modificat els format de les activitats o s’han utilitzat noves eines, el que ens ha permès fer millora continua durant el desenvolupament d’aquest cicle.

A les activitats de formació previstes també s’ha afegit formació amb les eines digitals utilitzades, per facilitar la participació dels/les agents d’innovació.

Les sessions de la Àgora, les formació, les xarrades inspiradores i els tallers realitzats en directe en format online, també s’han gravat i els vídeos s’han pujat a la plataforma de SOM-INN PORT, per tal de facilitar el seguiment del cicle d’innovació als/les agents d’innovació.

Cap del Departament d’Estudis i Innovació de l’APT i Coordinadora de Som-Inn Port durant la 8a sessió de l’Àgora

S’ha fet una major utilització de la plataforma digital de SOM-INN PORT, que ha estat encara més útil i necessària en aquest cicle d’innovació.

S’ha tingut molta flexibilitat per facilitar la participació i les tasques dels agents d’innovació.

Els indicadors d’aquest cicle han estat:

  • 36 Reptes d’innovació proposats pels membres de l’ecosistema
  • 5 Reptes d’innovació seleccionats
  • 5 Cèl·lules d’innovació-prototipatge que han generat solucions pels reptes
  • 29 Participants a les cèl·lules
  • 9 Formacions i xerrades motivadores realitzades
  • 5 Tallers d’innovació realitzats
  • 197 Idees generades
  • 5 Projectes d’innovació amb els seus prototips com a solució als reptes
  • 17 Activitats de Networking
  • 2 Congressos sobre innovació on han pogut participar els membres de l’ecosistema

 

Les activitats realitzades per a tot l’Ecosistema d’Innovació han estat:

  • Formacions:
    • Tècniques de creativitat per innovar en el nostre dia a dia (Anna Moragas, SDLI/Induct)
    • Innovar en temps de crisis (Joan Ras, SDLI/Induct)
    • Tècniques de comunicació i presentació de projectes creatius (Ignasi Clos, SDLI/Induct)
    • Eines digitals (Helena Aguilar, SDLI/Induct)
    • Innovation Mindset i Netgaming (Ignasi Clos, SDLI/Induct)
  • Xarrades inspiradores:
    • Innovació Oberta (Francesc Iglesias, ICS)
    • Empatia i creativitat (Joan Sanmartí, Exum)
    • Concepte i disseny del prototip (Jordi Valls, Paseo.me)
    • Organitzacions que innoven vs organitzacions innovadores (Marcos Urarte, PharOS)
  • Sessions de l’Àgora:
    • 6a Sessió: 19 febrer 2020
    • 7a Sessió: 3 novembre 2020
    • 8a Sessió 16 desembre 2020

 

Les activitats efectuades per a les cèl·lules d’innovació-prototipatge han estat:

  • Taller 1: Empatia i creativitat
  • Taller 2: Concepte i disseny del prototip
  • Treball del prototip: Materialització de la idea amb el suport dels experts de prototipatge
  • Validació del prototip amb usuaris/es potencials
  • Taller 3.1: Model de negoci
  • Taller 3.2: Preparació del pitch
  • Reunions de suport a les cèl·lules
  • Presentació dels projectes resultats

Els prototips elaborats per les cèl·lules són els següents:

Com s’hauria d’adaptar el Port amb l’arribada de vehicles pesats autònoms?

Plataforma que utilitza IoT per facilitar la circulació i l’operativa dels VA dintre del recinte portuari, amb instal·lació de sensors en llocs concrets del port que enviïn  informació en temps real de la situació dels VA a la plataforma.  La plataforma integra les operacions logístiques que han de realitzar els VA i els vehicles convencionals.

Com podríem optimitzar la disponibilitat de línia d’atracada de moll per a l’atracada de vaixells i les seves operatives vinculades?

Plataforma “PORT CO-OPTIM”, web o APP per smartphones, basada amb intel·ligència artificial, que permet: monitoritzar les operacions de càrrega/descàrrega, facilitar la col·laboració dels usuaris en l’aportació de la informació “just in time”, millorar la planificació d’escales, optimitzar la línia d’atracada, millorar l’aprofitament de les infraestructures, el control d’stocks i l’aportació en temps real del rendiment a la finalització de les jornades d’estiba; tot això, suprimint les gestions que aporten poc valor.

 

Com podríem no haver de netejar en el recinte portuari (terra i làmina d’aigua) promovent la sostenibilitat de forma col·laborativa?

Sistema per identificar incidències dins del Port de forma col·laborativa i difondre bones pràctiques, utilitzant una App.  Amb aquesta solució es vol contribuir a aconseguir els objectius  de sostenibilitat ambiental del “Pla de Sostenibilitat del Port de Tarragona”, minimitzar els efectes de les incidències que es produeixin en el recinte portuari, donar visibilitat a les bones practiques implementades per les empreses de la comunitat portuària, i conscienciar i co-responsabilitzar.

 

Com podem ajudar a les empreses del territori a maximitzar l’ús del transport ferroviari posant a la seva disposició la infraestructura i el coneixement sobre fluxos del Port?

“PORT 2 PORT”, plataforma web amb un marketplace que connecta a diferents agents de la logística del Camp de Tarragona i ajuda a potenciar les rutes i serveis amb el Port. Amb un cercador, es pot visualitzar la millor ruta tenint en compte aspectes importants com són el tipus de càrrega, tipus de transport,  CO2 emès, transit time, documentació legal, i tot sempre potenciant el transport ferroviari i Tarragona com a Port de referència en les empreses del territori.

 

Com podríem potenciar la marca Port de Tarragona amb la col·laboració dels agents de la Comunitat Portuària?

“Som-Inn Port Ventures”, iniciativa de Corporate Venturing amb l’objectiu de crear sinergies entre el Port de Tarragona y les empreses emergents del territori. Convocatòria on start-ups de logística puguin presentar de manera oberta la seva proposta al repte plantejat pels membres de la comunitat portuària (bottom-up). El que es pretén és oferir una oportunitat per créixer als projectes emprenedors del territori. Se’ls oferirà un espai físic i recursos juntament amb un mentoratge per tal de desenvolupar d’una manera ràpida i efectiva la seva idea de projecte.

 

Les respostes de l’enquesta de valoració global realitzada al finalitzar el cicle d’innovació oberta 2020 reflecteixen principalment que:

  • 100% Afirmen haver trobat els tallers i activitats complementaries gratificants i enriquidores i que repetirien sense dubte.
  • 89% Voldrien combinar el format virtual i el format presencial en futurs cicles d’innovació oberta.
  • 77% Consideren que de les dinàmiques de la part pràctica dels tallers no canviarien ni inclourien res en concret i que l’eina utilitzada ha estat l’adequada.
  • 33% Els hi hagués agradat disposar de més explicació a la part teòrica dels tallers. S’han quedat amb ganes de més!!
  • 44% Voldrien que s’incloguessin més reunions/sessions de seguiment amb la moderació de l’equip d’organització interna de Som-Inn Port.
  • 80% Consideren que la duració dels tallers i activitats ha estat l’adequada.

 

Tot i las dificultats que ha representat realitzar aquest cicle d’innovació per la situació actual, les activitats previstes s’han dut a terme gràcies a l’alta motivació de totes les persones que hi han participat.

Imatge de participants

 

Després de dos anys de funcionament de Som-Inn Port i dos cicles d’innovació oberta realitzats els indicadors són:

  • 33 Membres adherits
  • 56 Agents d’innovació
  • 10 Reptes d’Innovació
  • 11 Cèl·lules d’Innovació
  • 469 Idees generades
  • 9 Cèl·lules de prototipatge
  • 9 Prototips realitzats
  • 15 Sessions de la Comissió d’Innovació i de l’Àgora
  • 6 Sessions del Comitè d’Innovació de l’APT
  • 13 Tallers d’innovació
  • 35 Activitats de networking
  • 15 Formacions
  • 6 Xerrades inspiradores

A continuación Marcos Urarte, consultor estratègic, coach i conferenciant expert en direcció d’empreses, models de gestió, lideratge i innovació va fer una xerrada inspiradora amb el títol de “Organitzacions que fan innovació vs organitzacions innovadores”.

Marcos Urarte va explicar l’evolució que ha fet el concepte VUCA cap al concepte VI2RCA2S i la necessitat de posar el futur en l’agenda del present.

En quan a la digitalització considera que és un projecte de transformació cultural, on la tecnologia és necessària.

Afirma que la tecnologia per si sola no és innovació. Per a la innovació són necessàries les persones: clients i col·laboradors.

El talent és el petroli del segle XXI. Rodejar-te de persones millors que tu és la màxima del talent.

La cultura d’innovació de les organitzacions no és el que es diu que s’ha de fer sinó el que realment s’arriba a fer.

Casi totes les organitzacions fan innovació però poques tenen la cultura de la innovació i per tan són innovadores.

Per fer el canvi cultural per ser una organització innovadora és necessari que el comitè executiu hi cregui. El millor lideratge és l’exemplaritat. La persona màxima representant de l’organització ha de ser  l’sporsor d’aquest canvi cultural. A les organitzacions sempre hi ha persones reticents a fer el canvi cultural. Aquestes persones han de rebre el missatge que “el canvi cultural el volem fer amb tu, però el farem de totes formes a pesar de tu”.

Ramón García, Director General de l’Autoritat Portuària, va donar les gràcies a Marcos Urarte per la seva conferència i  va finalitzar la sessió d’aquesta 8a Àgora i les activitats del cicle d’innovació oberta 2020 donant les gràcies a tots/es els participants i indicant que els projectes resultants d’aquest cicle seran tractats amb els diferents departaments de l’APT per estudiar conjuntament l’oportunitat i les opcions de implantació.

Director General de l’APT durant la finalització de la sessió

 

 

16 desembre 2020

Departament d’Estudis i Innovació

Deixa un comentari

Este sitio web utiliza cookies para asegurarse de que obtenga la mejor experiencia en nuestro sitio web. Política de Cookies Info RGPDUE .

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar